Beställ innan 15.00 så skickar vi samma vardag

Cart0
  •   49 kr i frakt
  •   Säkra betalningar
  •   Faktura/avbetalning
  •   Certifierad e-handel

Vanliga frågor

Kontakta vår kundtjänst på 08-120 004 06, vardagar mellan kl 10-16 (lunchstängt kl 11-13) eller genom e-post.

OBS! Försäljare av marknadsföring etc. hänvisar vi till e-post!

Vanliga frågor hos dryckesglas.se

Här hittar ni svar på frågor om betalning:

Hur betalar jag?

Ni kan betala er order med kreditkort, direktbetalning med er Internetbank, faktura, avbetalning genom Klarna Checkout.

Hur får jag min faktura?

Fakturan skickas till er e-postadress så fort vi har aktiverat den, vilket görs när er order packats.

Hur många förfallodagar är det på fakturan från Klarna?

Ni har 14 dagars förfallo då ni väljer att betala med Klarna faktura.

Vad gör jag om jag tappat bort min faktura eller inte fått min faktura?

Kontakta Klarnas kundtjänst på tel 08-120 120 10.

Tips!

Klarna har en mycket lättanvänd funktion som heter "Mitt Klarna"

https://my.klarna.com/se/sv/login

Där kan ni se alla era fakturor på köp genom Klarna, flytta fram förfallodagen på era fakturor samt betala och se er köphistorik.

Här hittar ni svar på frågor om beställningen:

Hur använder jag en rabattkod?

Ni skriver in rabattkoden i fältet "Jag har en rabattkod" när ni är i varukorgen och klickar på aktivera.

Jag glömde använda min rabattkod, vad gör jag?

Kontakta oss per e-post och informera oss om rabattkoden, så krediterar vi er order.

Kan jag välja en annan leveransadress?

Med Klarna som betalsätt så kan ni endast få leverans till den adress ni är folkbokförd på. För företag går det endast att få leveranser till den adress som bolaget är registrerat på genom Bolagsverket.

Kan jag beställa till utlandet?

Vi levererar endast inom Sverige.

Kan jag ändra något i min order efter att jag har beställt?

Om ordern inte är packad och lastad/skickad kan vi naturligtvis ändra ordern. Kontakta vår kundtjänst så fort som möjligt.

Vad gör jag om jag av misstag har skrivit in fel adressuppgifter?

Om ordern inte är packad och lastad/skickad kan vi naturligtvis rätta till det. Kontakta vår kundtjänst så fort som möjligt så att er order får rätt adressuppgifter.

Jag ångrar min beställning; får jag avbeställa?

Om ordern inte är packad och lastad i någon av våra burar för utgående leveranser eller lastad på lastbil så kan ni naturligtvis avbeställa den. Kontakta vår kundtjänst per e-post eller 08-120 004 06 (vardagar) så fort som möjligt.

Här hittar ni svar på frågor om leveransen:

Vem levererar min order?

PostNord och DHL står för leveranserna.

Hur lång tid tar normalt leveransen av min order

Om vi får din beställning före kl. 15.00 på vardagar skickas ert paket samma dag, därefter gäller normalt följande beräknade leveranstider:

Normalt 1-2 vardagar, förutom för leverans till Gotland och för små orter på landsbygden samt till orter som har postnummer över 800.

Kan jag följa min order online?

Ja, det kan ni! I samband med att vi bokar leverans av er order får ni via e-post en länk till att spåra er leverans.

Vad gör jag om jag inte har fått en avisering vid leverans med DHL ServicePoint?

Om ni mot förmodan inte har fått någon avisering via sms eller e-post från DHL, kan ni via spårningen se om paketet ligger på utlämningsstället, då kan ni hämta ut paketet genom att ta med kollinumret och visa detta tillsammans med er legitimation på utlämningsstället.

Har ni valt att hämta på Tegnérgatan 2 i Stockholm när ni gjorde er beställning?

Då erhåller ni ett mail när paketet finns på plats. Brukar normalt ta ca 1-3 vardagar. Paketet skall hämtas inom 14 dagar.

Här hittar ni svar på frågor om returnering av varor:

Jag har ångrat min order/Jag har ångrat köpet av en produkt i min order. Hur returnerar jag?

Ni skickar tillbaka varorna till oss tillsammans med information om ert beställningsnummer, ni väljer själv vilket leveranssätt ni önskar använda för att sända returen till oss. Returkostnaden betalas av dig.

Kontakta oss alltid innan ni sänder returer till oss!

För att informera oss att ni önskar göra en retur fyller ni enklast i länken till returformulär som ni finner i er orderbekräftelse.

Ni kan även få returformulär till den e-postadress som ni angav då ni gjorde er order genom att fylla i e-postadressen och beställningsnumret här!

Sänd returpaketet till vår returadress:

Dryckesglas
c/o Man in the Moon
Tulegatan 2
113 58 Stockholm

Ni kan läsa mer om returer i våra köpvillkor här!

Jag har returnerat ett paket/en vara, när får jag pengarna tillbaka?

Paket som returneras till vår returadress hanteras normalt inom 5 dagar, det tar sedan upp till 7 dagar innan en kreditering sker genom Klarna.


Här hittar ni svar på frågor om reklamation av varor:

Vad gör jag om jag har tagit emot en defekt/trasig vara?

Kontakta kundtjänst via e-post: info@dryckesglas.se, bifoga en tydlig bild på det defekta/trasiga godset. Uppge alltid ert beställningsnummer vid reklamation!

Reklamationer ska göras inom rimlig tid (inom 5 dagar) efter ni mottagit er order!


Här hittar ni svar på övriga frågor:

Hur snabbt svarar ni på e-post?

Måndag - fredag svarar vi inom max 24 timmar. Julen eller semestertid kan dock vara undantagna. Lördagar, söndagar och helgdagar håller vi stängt.

Kan jag ta reda på om en vara snart kommer att finnas i lager igen?

Under alla slutsålda produkter kan ni under "meddelande om tillgänglighet" skriva er e-postadress. Vi skickar e-post till alla på denna lista så snart varan finns i lager igen. Ska ni använda varan inom en viss tid, kan ni kontakta oss på e-post för att få ett beräknat leveransdatum.

Hur avanmäler jag mig från nyhetsbrevet?

I slutet av nyhetsbrevet finns en länk till att göra en avanmälan av våra nyhetsbrev.

Kan jag beställa som företag hos er?

Ni kan enkelt beställa som företag hos oss och även välja leverans direkt till ert företag.

Hur packas min order?

Vi packar alla våra varor med bubbelplast eller annat skyddsmaterial, leverans sker i en welllåda.

För de varor som levereras i presentförpackning anges detta på respektive produktsida.
 

Tips & Råd av glas och barprodukter

Skötsel av glas

Mjölkiga glas

Den största orsaken till att glas blir missfärgade eller mjölkiga är att det är mycket kalk i vattnet som glasen diskas i. En annan orsak kan vara sämre kvalitet på vissa diskmedel. Vi har kunder som har informerat oss om att även kravmärkta diskmedel KAN vara en orsak till att vissa glas blir missfärgade, vad detta beror på vet vi tyvärr inte. Undvik att överdosera diskmedel i diskmaskinen då det skapas en överproduktion av skum som i sin tur kan bilda en mjölkig hinna på glasen. Ett enkelt sätt som ni kan pröva på redan mjölkiga glas kan vara att behandla glasen med Cillit Bang (Orange flaska). Dock bör ni inte använda detta på äldre kristallglas med bly i!

Se även till att torka glasen direkt efter att glasen svalnat efter diskning så att glasen är torra innan dem placeras i skåpen, då glas får sämre kvalitet av att stå i fuktiga miljöer.

Hur ni kan förebygga att era glas blir missfärgade eller mjölkiga.

Då glas och kristall är levande material ska de förvaras torrt och inte utsättas för fuktiga miljöer samt förvaras stående på foten (ej uppochner), för att undvika att glasen missfärgas eller blir mjölkiga.

Har ni höga halter kalk i ert kranvatten så kan detta vara orsak till missfärgade eller mjölkiga glas! Då bör ni tillsätta salt i er diskmaskin eller göra en inställning så vattnet blir mjukare. Bor ni i ett område med kalkrikt och hårt vatten bör ni ha diskmaskin med vattenavhärdare. Det innebär att vattnet passerar genom en jonbrytare på väg in i maskinen som ”omvandlar” det hårda vattnet till mjukt vatten.  När jonbrytaren ”filtrerat” vattnet mättas den på kalciumjoner.

För att avhärdaren ska fungera disk efter disk måste den rengöras. Detta gör maskinen själv- under förutsättning att du då och då fyller på grovt salt i en särskild behållare. Efter varje diskning passerar vattnet genom saltbädden och jonbrytaren. Processen ger dig disk utan missfärgningar.

Glas som diskas i diskmaskin

Använd endast beprövade märken av diskmedel som rekommenderas av ledande diskmaskintillverkare.

Undvik att överdosera diskmedel i diskmaskinen då det skapas en överproduktion av skum som i sin tur kan bilda en mjölkig hinna på glasen.

Diska i lägsta möjliga temperatur och skölj ut resterna av drycken innan de sätts i diskmaskinen.

Låt glasen svalna innan ni plockar ur dem ur diskmaskinen på grund av spänningar i glasen (undvika att ta i stjälken innan glaset har svalnat till rumstemperatur). Hinner inte glasen svalna ordentligt kan de gå sönder bara genom att ni rör vid dem.

Skötsel av ölglas

Servera endast öl i ölglas!

Mjölk, kaffe och andra drycker ger avlagringar som påverkar smaken, skumbildningen och utseendet. Även söta drycker som läsk och juice lämnar spår i glasen.

Skötsel av barprodukter

Bottle pilot  och droppkork långsam - snabb

Fukta korken innan ni sätter den på flaskan

Maskindiskas ej

Handdiskas i max 50 grader

Bör tas bort från flaskan då den inte används

Droppkorkar autopour

Maskindiskas ej

Handdiskas i max 50 grader

Används inte till likörer

Används endast till sprit, är inte 100 % tillförlitlig till vin och fungerar inte till vatten.

Innan användande:

Fukta droppkorken innan ni sätter den på flaskan.

"Prima" sedan droppkorken innan ni använder den genom att efter ni satt den i flaskan täppa för öppningen med ett finger/tummen och vända flaskan uppochner en kort stund, så att spriten genomfuktar innerdelen på droppkorken.

Bostonshaker med hölje av vinyl:

Handdiskas i kallt vatten!

Vinylen är limmad på metallen, värmer man upp vinylen så kan limmet lösas upp och missfärgar då ytan på shakern.

Bar Blade med vinylhölje:

Handdiskas i kallt vatten!

Vinylen är limmad på metallen, värmer man upp vinylen så kan limmet lösas upp och missfärgar då ytan på öppnaren.

Fick ni inte svar på er fråga?

Vänligen kontakta kundtjänst på e-post eller telefon 08-120 004 06, (vardagar) så hjälper vi er gärna med era frågor!

Produkter

Handla

Information